Problemen met het werkgeheugen
Bij De Praktijk4Kids komen veel kinderen met leer- of ontwikkelingsproblematiek. Veel van deze kinderen hebben ook problemen met het werkgeheugen. Dat is het geheugen dat je inzet als je tegelijkertijd iets onthoudt en doet. Vaak moet je hierbij kennis uit het lange termijngeheugen ophalen en tegelijkertijd in je hoofd bewerken of vast blijven houden. Problemen met het werkgeheugen kunnen zeer belemmerend zijn, zowel op school als in het dagelijks leven. In deze blog vertelt Esther Monfils, Orthopedagoog Leerproblemen, hier meer over.
Problemen met werkgeheugen
Problemen met het werkgeheugen kunnen ervoor zorgen dat kinderen de instructies van de leraar niet goed kunnen onthouden, veel tijd nodig hebben om na te denken, niet op dingen kunnen komen of niet weten hoe ze aan iets moeten beginnen. Een beperkt werkgeheugen maakt ook dat kinderen minder kunnen onthouden, terwijl dat steeds belangrijker wordt naarmate kinderen op school in hogere klassen komen. Er wordt daarom niet voor niets gezegd dat het werkgeheugen een goede voorspeller is voor schoolsucces.
Executieve functies
Het werkgeheugen is één van onze uitvoerende functies, de zogeheten executieve functies. Deze functies zorgen ervoor dat we handen en voeten aan dingen kunnen geven. Bij kinderen met leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden zie je vaak dat de gehele executieve functies wat achterblijven. Deze functies ontwikkelen kinderen tot ver in de adolescentie, tot een jaar of 25. Als kinderen hier problemen mee ondervinden, is het goed om ze te helpen door deze functies te ondersteunen en te versterken.
Werkgeheugentips
Voor het versterken van het werkgeheugen is het belangrijk te beseffen dat de kracht ligt in de herhaling. Voor zowel school als thuis is dat dé beste tip die gegeven kan worden. Laat kinderen dingen herhalen en vaker, doen, het Teletubbie-effect! Maar dat niet alleen, laat kinderen iets wat ze moeten onthouden ook nazeggen. Dat is ook een herhaling waarbij ze hardop verbaliseren. Kunnen kinderen iets nadoen? Bied ze ook die gelegenheid. Als het lijf in actie komt, helpt dat nog meer voor het beklijven van informatie. Soms helpt het om dat wat gezegd is ook in een symbool/plaatje te vangen. Ook op die manier wordt het werkgeheugen ondersteund.
Behandeling van werkgeheugen
Bij De Praktijk4Kids worden kinderen geholpen die moeite hebben met het werkgeheugen en andere executieve functies. Dat doen ze aan de hand van het Breinheldenprogramma, ontwikkeld door Esther Monfils en Belinda Herrewijn. Voor kinderen wordt een passend begeleidingsplan gemaakt. Een onderdeel van dat plan is dat er aan kinderen wordt uitgelegd hoe het brein werkt en wat er bij hen goed en minder goed gaat. Er wordt ook verteld dat het brein nog kan leren en dat je samen kunt gaan werken aan het versterken van het werkgeheugen (en andere executieve functies). Dat gebeurt door middel van gerichte oefeningen en spel.
Contact
Heeft jouw kind of leerling veel moeite met werkgeheugen of met de andere executieve functies? De Praktijk4Kids helpt graag een handje. Neem vrijblijvend contact op met de administratie via karin@depraktijk4kids.nl.